Böcker jag läst januari-mars

Början på detta år har varit ett toppenår för böcker om jag ska vara ärlig! Jag har läst precis det jag har velat, och läste ut Throne of Glass sista dagen i mars.

Jag har så mycket att säga om den serien alltså. Känner känslor så fort jag ser Sarah J. Maas namn på biblioteket typ. Tänker på karaktärerna flera gånger i veckan fortfarande. Ja ni hör ju.

Queen of Shadows

Läste den här boken som nummer 5 i ToG serien och blev klar i januari.

Hamnade på min läs igen-lista och fick mig verkligen att känna mig hemma i universumet även om jag gillat det mycket sen första boken. Skönt, det är tre böcker kvar tänkte jag också under tiden jag läste och njöt.

queen of shadows, Sarah J Maas, bok

Tower of Dawn / Empire of Storms

Tandemläsningsdags! TOD och EOS utspelar sig sida vid sida, och jag kan inte rekommendera att läsa båda samtidigt mer. Det gör verkligen något med en, och bara att läsa på ett sånt sätt är en upplevelse i sig. Det måste tilläggas att jag var extra glad över att läsa på min Kindle under dessa böcker då det gjorde det mycket enklare att byta fram och tillbaka.

tower of dawn, Sarah J Maas, bok

Tower of Dawn är fokuserad på ett par bikaraktärer till huvudpersonen, och jag har hört att den kan upplevas långsammare (och så kan man ju absolut se den!). Jag tyckte dock att det var otroligt att få följa en story som faktiskt fick tid och utrymme att utveckla sig på andra sätt än bara med huvudpersonen i fokus. Så spännande att få följa med till en annan kontinent liksom!

Jag tror att tandemläsningen hjälpte mycket med takten också. Läser man bara TOD tror jag den kan upplevas mycket långsammare än vad den gjorde när man fick byta mellan handlingarna.

empire of storms, Sarah J Maas, bok

Empire of Storms följer alltså huvudkaraktären Aelin och alla händelser runt henne, och den var givetvis också svinbra. Särskilt i kombination med TOD. Jag satt flera gånger och bävade över att behöva byta bok för att jag var så investerad i vad som hände (detta hände med båda böckerna!).

Här är läsguiden jag använde. Kunde till och med söka fram den på min Kindles webbläsare och gå in och kika där direkt, så hade inget behov av att hålla redan på kapitlen i mobilen under tiden heller.

Kingdom of Ash

Kingdom of Ash var 1000 sidor dröm och melankoli av att serien snart skulle ta slut. Jag är så glad att den här boken var så lång, för annars hade jag nog krupit in under en sten och stannat där. Jag behövde liksom tusen hela sidor för att processa att det var den sista boken.

bok, kingdom of ash, Sarah j Maas

Man fick liksom ordentlig tid med boken, trådar knöts ihop och knöts om. Även från flera böcker tidigare?!

bok, Sarah j Maas böcker

Undrar verkligen hur man får till sånt som författare. Hur planterar man små frön under de tre första böckerna och sen knyter ihop dom efter fyra till? Eller händer sånt bara av en slump? Det känns så uttänkt på något sätt.

selfie, vega Reimer

Allt som allt ett mycket härligt kvartal i bokväg. Det hjälpte ändå mycket mot vinterdepressionen som var början av 2026!

Har du läst något bra hittills i år?

Bli min kompis på Goodreads här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Related Posts